Andrzej Kulka » Świat » CityPass na komunikację miejską w San Francisco
CityPass na komunikację miejską w San Francisco



Przemierzając Stany Zjednoczone korzystamy z różnych środków komunikacji. Najpopularniejszy w tamtym regionie jest oczywiście samochód, ale nie zawsze jest to wariant dogodny dla turysty. W dużym mieście doświadczony kierowca będzie miał problem nie tyle z prowadzeniem samochodu, co ze znalezieniem miejsca parkingowego. Do trudnych pod tym względem miast należy San Francisco. Choćby dlatego warto wykupić tzw. CityPass, umożliwiające w okresie ważności nieograniczone korzystanie z wszystkich rodzajów komunikacji miejskiej. CityPass ma postać książeczki – okładka stanowi bilet okresowy, a z wewnętrznymi kartkami wiążą się dodatkowe atrakcje turystyczne.

Jakie miasta?

CityPass jest dostępne w San Francisco, a także w Bostonie, Filadelfii, Nowym Jorku, Chicago, Seattle. Ten bilet okresowy można zakupić on line przed wyjazdem lub na miejscu. Kto nie ma przekonania do zakupów on line, ten może się zdecydować się na nabycie CityPass po dotarciu do celu podróży. Jeżeli przybywamy do miasta samolotem, zakupu możemy dokonać już na lotnisku.

To się opłaca

Ceny CityPass w poszczególnych miastach są zróżnicowane. Dzieci do 5 lat podróżują bezpłatnie. Dzieci i młodzież w wieku od 5 do 17 lat płacą cenę ulgową. W San Francisco dorośli za 7-dniowy bilet na komunikację miejską, czyli MUNI Passport, zapłacą 42 USD. Ulgowy kosztuje 34 USD. Nieco droższy będzie CityPass w Nowym Jorku – 53 USD pełnopłatny i 42 USD ulgowy. W pozostałych miastach ceny są zbliżone. Ważność CityPass może być określona przez ostemplowanie w miejscu sprzedaży lub odręczne wpisanie przez pasażera daty, od której zaczyna się korzystanie z dokumentu.

Wygoda

CityPass na komunikację miejską ma sporo zalet. Pierwszą z nich i najważniejszą jest uwolnienie się od kłopotliwej procedury zakupu biletów jednorazowych. Wprawdzie miejsc sprzedaży biletów jest w każdym mieście sporo, nie zawsze jednak są one łatwe do szybkiego zlokalizowania. Można oczywiście kupić bilet jednorazowy w autobusie, ale wtedy trzeba mieć odliczoną należność, bo kierowcy nie wydają reszty. Pieniądze wrzuca się do automatu ustawionego tuż przy stanowisku kierowcy. Można wrzucać wyłącznie bilon lub banknot jednodolarowy plus 25 centów w monetach. Banknoty w automatach należy wkładać wizerunkiem prezydenta do góry. Do środków komunikacji miejskiej wsiada się przednim wejściem i zawsze okazuje się CityPass kierowcy.

Dodatkowe korzyści

W San Francisco poza możliwością korzystania z nieograniczonej liczby przejazdów autobusami, tramwajami, trolejbusami oraz słyną kolejką paszport pozwala na odwiedzenie różnych atrakcji miasta. Wewnętrzne kartki CityPass to bloczek biletów wstępu do: California Academy of Science & Steinhart Aquarium, Exploratorium, San Francisco Museum of Modern Art, Asian Art Museum, Legion of Honor, Blue & Gold Fleet Bay Cruise. Wykupując bilety do tych miejsc pojedynczo, zapłacilibyśmy 84 USD.

Co zwiedzić?

Każdy niezależny turysta zwykle w sposób indywidualny kształtuje trasę podróży i odwiedzane miejsca. Jeżeli mamy dość czasu i energii, można odwiedzić wszystkie atrakcje turystyczne proponowane w ramach CityPass. Niewątpliwie nie można opuścić San Francisco bez przejażdżki kolejką linową, która działa od 1870 r. Przejazd zabytkowymi wagonikami, w przedniej części odkrytymi i pozwalającymi na fotografowanie i podziwianie mijanych krajobrazów jest klasycznym punktem programu każdego turysty. W dni weekendowe należy przygotować się na oczekiwanie do wejścia na pokład zabytkowego wagoniku około 45 minut na starcie i tyle samo przy powrocie.

Miłośnikom historii naturalnej można polecić wizytę w California Academy of Sicence & Steinhart Aquarium. Warto wspomnieć jednak, że jest to miejsce bardzo licznie odwiedzane przez wycieczki szkolne, żywiołowo reagujące na widok ryb głębinowych, raf koralowych i innych atrakcji mórz i oceanów.
Wiele osób jest przekonanych, że wizyta w San Francisco bez spojrzenia na miasto z pokładu jednego ze statków pływających po wodach zatoki nie jest udana. Wybierając się na wycieczkę statkiem trzeba pamiętać o tym, że na wodzie wiatr i słońce działają o wiele silniej. Nakrycie głowy i krem przeciwsłoneczny z filtrem uchronią nas od nadmiernego opalenia i popularnych dolegliwości związanych z zawianiem.

Savoir vivre w komunikacji publicznej

Pasażerowie komunikacji publicznej zachowują się w sposób ujmujący i nieczęsto spotkany w innych miastach. Natychmiastowe ustępowanie miejsca wchodzącym osobom starszym lub z dzieckiem na ręku jest powszechne. W przedniej części pojazdu są zwykle wydzielone i oznakowane miejsca dla pasażerów niepełnosprawnych i w podeszłym wieku. Ale niezależnie od tych miłych okoliczności zawsze należy czuwać nad bagażem i zawartością kieszeni.

Przyjazne ulice

Ruch drogowy w San Francisco można polubić nie tyle od pierwszego wejrzenia, co od próby postawienia pierwszego kroku na jezdni. Wysoka kultura uczestników ruchu drogowego jest dla przybysza nie do pojęcia. Sygnalizacja świetlna działa fantastycznie. Zbliżając się do przejścia dla pieszych nie musimy zgadywać, jak długo będzie się jeszcze świecić zielone światło. Pod koniec bowiem pojawia się czerwona uniesiona dłoń i wyświetla upływające ostatnie dwadzieścia sekund. Jeżeli ocenimy, że w siedemnaście sekund przebiegniemy ulicę, możemy śmiało wkroczyć na jezdnię. Ale nawet spóźnionemu piechurowi żaden samochód nie wjedzie na nogi ani nie będzie próbował zmusić go do cwałowania z wywieszonym jęzorem i duszą na ramieniu.

Ważniejsze linie komunikacji miejskiej

Do słynnego mostu Golden Gate można dojechać autobusami 28 i 29. Przystań Fisherman’s Harf odwiedzimy, wsiadając w autobus 10, 15, 30 lub tramwaj linii F. Miłośnicy azjatyckiej atmosfery i taki samych widoków dojadą do Chinatown autobusami 30, 45, 15 oraz Cable Car, czyli kolejką linową.
Najbardziej egzotyczną wycieczką jaką oferuje San Francisco jest wyprawa drogą wodą na wyspę Alcatraz, nazwana „Bilet w jedną stronę”.

Bogata oferta

San Francisco jest jednym z popularniejszych punktów wycieczkowych na mapie Stanów Zjednoczonych i trzeba powiedzieć, że jest bardzo dobrze przygotowane do odgrywania tej roli. Na turystów czeka 32 250 pokoi hotelowych, 3300 restauracji i 118 klubów nocnych. Komunikacja publiczna wykonuje dziennie 590 000 przewozów. Do dyspozycji turystów z zasobniejszą kieszenią postawiono ponad 1200 licencjonowanych taksówek. Przejazd na trasie lotnisko-centrum miasta kosztuje około 40 USD. Tańszym rozwiązaniem jest skorzystanie z kilkuosobowego autobusu za kilkanaście dolarów.
San Francisco jest bez wątpienia miastem, w którym każdy znajdzie coś ciekawego.

Źródło: informacja własna
1
Świat
WARTO ZOBACZYĆ

USA: Arches i Canyonlands NP
kontakt
copyright (C) 2004-2005 Andrzej Kulka                                             powered (P) 2003-2005 ŚwiatPodróży.pl