Choć miasto Chiang Mai nad rzeką Ping zamieszkuje tylko 200 tysięcy ludzi jest to drugi, ważny ośrodek miejski Tajlandii. Codziennie na lotnisku w Chiang Mai ląduje 20 rejsowych samolotów z Bangkoku. Można tutaj przylecieć bezpośrednio z Singapuru, Birmy, Laosu lub Chin. Asfaltowa, szeroka droga i kolej żelazna tworzą alternatywne połączenia z Bangkokiem.
Tajowie z Północy odzyskali kontrolę nad miastem pod koniec XVIII wieku. Wzmocnieni aliansem militarnym z Syjamem odpierali słabnące ataki królewskich wojsk z Birmy. Wraz z pojawieniem się pierwszych firm handlowych z Europy penetrujących tereny w poszukiwaniu surowców, wzrosła aktywność Tajów z Południa. Perspektywa utraty północnych terenów na rzecz europejskich mocarstw, przyspieszyła działania dworu w Bangkoku. W 1892 roku król Rama V wcielił administracyjnie Chiang Mai i przyległe prowincje do Syjamu.
W tatach 20 - tych XX wieku ukończono budowę linii kolejowej z Bangkoku do Chiang Mai. Powstały warunki do rozwoju nowoczesnego miasta. Przez kolejne pół wieku nie działo się jednak wiele w stolicy Północnej Tajlandii. Naturalny szlak handlowy z prowincji Yunnan w Chinach został przerwany. W Chinach i Laosie rządzili komuniści, a w Birmie władzę przejęła junta wojskowa. Powstał "złoty trójkąt" na terenach granicznych, gdzie rządzili baronowie narkotykowi.
Dopiero masowa turystyka przyniosła do miasta świeże prądy i inwestycje. W latach 80 - tych Chiang Mai zaczęło się przekształcać w mekkę turystyczną ze setkami hoteli i małych gesthousów, barów, restauracji, salonów masaży.