Andrzej Kulka » Wieści » UE: Czarna lista lotniczych przewoźników
UE: Czarna lista lotniczych przewoźników



Unia Europejska zaktualizowała listę zakazanych linii z całego świata. Tym razem… zmniejszyła liczbę zbanowanych przewoźników aż o 50. Wciąż jest jednak wiele linii lotniczych, które mają zakaz poruszania się po unijnej przestrzeni powietrznej. Które kraje i linie mają takie zakazy?

Unia Europejska od kilku lat aktualizuje listę przewoźników, którzy ze względu na niespełnianie wymogów bezpieczeństwa czy przestarzałe maszyny nie mogą latać po unijnej przestrzeni powietrznej, a ich działalność w krajach UE jest całkowicie zakazana. Ostatnia aktualizacja listy miała miejsce w połowie czerwca. W jej efekcie znacząco zmniejszyła się lista przewoźników z zakazami, choć z punktu widzenia pasażerów nie ma to dużego znaczenia. Komisja Europejska zlikwidowała bowiem zakaz lotów po unijnej przestrzeni powietrznej dla wszystkich przewoźników z Indonezji. Takie ogólnokrajowe zakazy Unia Europejska wprowadza, gdy stwierdzi, że lokalne władze nie są w stanie zapewnić przestrzegania odpowiednich standardów bezpieczeństwa przez linie lotnicze. Zakaz był wprowadzony w 2007 roku, od tego czasu kilka linii z tego kraju (m.in. Garuda) zostało z niego wyłączonych.

Jednak w wyniku ostatniej aktualizacji liczba przewoźników na “czarnej liście” zmniejszyła się ze 178 do 120. Komisja Europejska doceniła jednocześnie poprawę bezpieczeństwa wszystkich przewoźników, wcześniej bowiem odradzała Europejczykom wyjeżdżającym do Indonezji, odbywanie lotów krajowych na pokładach miejscowych linii.

Już wkrótce może się zresztą okazać, że zniesienie zakazu na indonezyjskie linie wpłynie na rozwój tanich możliwości podróżowania do tego kraju z Europy. Stanie się tak, ponieważ Lion Air – jeden z najbardziej znanych low-costów w Azji, zapowiedział, że rozważa uruchomienie tanich lotów z Indonezji do Paryża, a także do Niemiec.

Kto jeszcze znalazł się na "czarnej liście"?

Wróćmy jednak do “czarnej listy”. W sumie znaleźli się na niej przewoźnicy z 21 krajów. W 15 przypadkach są to zakazy ogólnokrajowe, czyli dotyczące wszystkich przewoźników z danego państwa. Są to: Afganistan, Demokratyczna Republika Konga, Dżibuti, Erytrea, Gwinea Równikowa, Kirgistan, Liberia, Libia, Nepal, Kongo, Nepal, Wyspy Św. Tomasza i Książęca, Sierra Leone, Sudan, a także Angola i Gabon. W tych dwóch ostatnich przypadkach warunkowo dopuszczono loty pojedynczych przewoźników, ale tylko na konkretnych typach samolotów i pod wieloma ograniczeniami. Są to linie TAAG Angola Airlines oraz Afrijet i SN2AG (dwie ostatnie z Gabonu).

Podobne ograniczone prawo do lotów po Europie mają linie Iran Air, Comores Air Services oraz… północnokoreańska linia Air Koryo, dzielnie dzierżąca tytuł najgorszej linii świata.

Oprócz zakazów ogólnokrajowych na listę załapało się jeszcze 6 przewoźników za “indywidualne” zasługi. W UE zakaz prowadzenia działalności mają więc tacy przewoźnicy jak Blue Wings Airlines z Surinamu, Aseman Airlines (Iran), Iraqi Airways (Irak), Med-View Airline (Nigeria), Air Zimbabwe oraz Avior Airlines z Wenezueli.

Źródło: informacja własna
1
Wieści
WARTO ZOBACZYĆ

Francja: Avignon
kontakt
copyright (C) 2004-2005 Andrzej Kulka                                             powered (P) 2003-2005 ŚwiatPodróży.pl