Andrzej Kulka » Przewodniki - Przez ¦wiat II » Autem na Nordkapp
Autem na Nordkapp

Brunon Jab³onowski


Pomys³, aby przez pañstwa nadba³tyckie i ca³± Finlandiê dotrzeæ do Nordkapp, dawno chodzi³ nam po g³owie, a¿ wreszcie nadszed³ rok 1996 i marzenia przeistoczy³y siê w rzeczywisto¶æ.

Skandynawia i kraje ba³tyckie

Wiedz±c, ¿e Skandynawia jest bardzo droga, robimy zakupy ¿ywno¶ciowe na ca³± podró¿. Kupujemy w kantorze waluty poszczególnych pañstw (wychodzi taniej ni¿ wymieniaæ tam dolary) w odpowiedniej ilo¶ci, stosownie do czasu pobytu i drogi, jak± mamy do przebycia. Po spakowaniu siê, wyruszamy pierwszego lipca, gdy s³oñce ju¿ roztopi³o ¶niegi na dalekiej pó³nocy. O ¶wicie przez przej¶cie graniczne w Budzisku wje¿d¿amy na £otwê.

Litwa

1 lit = 0,6750 z³, 1 USD = 4 lity

Na przej¶ciu granicznym wykupujemy ubezpieczenie (obowi±zkowe) na kraje nadba³tyckie za 24 lity na okres trzech dni, pomimo ¿e mamy zielon± kartê. Do Kowna (Kaunas) prowadzi dobra droga, wzd³u¿ której porozstawia³y siê liczne obiekty przydro¿nej gastronomii. Ceny zbli¿one do polskich.

W Kownie warto obejrzeæ: rynek Starego Miasta, ratusz, katedrê, ruiny zamku obronnego oraz ko¶cio³y (¶w. Gertrudy, Benedyktynek i Dominikanów). W rynku Starego Miasta znajduje siê sklep z ró¿nymi, ciekawymi starociami. Kupili¶my tu prawie stuletni miech za 48 litów. W rynku znajduje siê równie¿ Muzeum Ceramiki - wstêp 1 lit. Dalej przez Poniewie¿ (Paneve¿ys) jedziemy w kierunku Rygi.

Po drogach Litwy przejechali¶my 270 km. Cena paliwa 95E wynosi 1,6-1,8 lita za litr. Przej¶cie graniczne pomiêdzy Litw± a £otw± pokonujemy bez k³opotów i przy braku kolejki.

£otwa

1 ³at = 2 USD, a to równa siê 3 DEM

W Rydze warto zobaczyæ: Stare Miasto z zamkiem i murami obronnymi, katedrê N.M.P. z XIII-go wieku, ko¶ció³ ¶w. Jana i Jakuba oraz ko¶ció³ ¶w. Piotra, z którego wie¿y mo¿na obejrzeæ panoramê miasta. Mamy trudno¶ci z wyjazdem z miasta, poniewa¿ brak jest w³a¶ciwego oznakowania. Jedziemy brzegiem Ba³tyku, gdzie wzd³u¿ ca³ej trasy rozlokowa³y siê o¶rodki wypoczynkowe. Na terenie zabudowanym obowi±zuje prêdko¶æ 50 km/godz. Zostajemy zatrzymani przy prêdko¶ci 64 km/godz., co kosztuje nas (ju¿ po targowaniu) 20 DEM (powy¿ej 70 km/godz. prawo jazdy jest zatrzymywane). Patrole sk³adaj± siê z policjanta i dwóch uzbrojonych w karabiny ¿o³nierzy. Po przejechaniu 210 km (benzyna 0,3 ³ata za litr) opuszczamy £otwê. Na granicy pusto.

Estonia

1 korona = 0,2240 z³, 1 DEM = 8 koron

Parnu - Parnawa

Warto tu obejrzeæ: ko¶ció³ ¶w. El¿biety oraz ¶w. Katarzyny (oba z XVIII wieku), ratusz z koñca XVIII-go wieku oraz drewniane domy mieszkalne z pocz±tku XX-go wieku. W pobli¿u jest kemping (50 koron za dwie osoby + samochód i namiot), do którego prowadz± drogowskazy. Drog± szybkiego ruchu o dobrej nawierzchni docieramy do Tallina. Jest to ³adne miasto, ale tylko w obrêbie starej zabudowy. Warto obejrzeæ: Stare Miasto z potê¿nymi murami obronnymi, zamek gotycki, ratusz z XIV-go wieku i katedrê z XII-go wieku. Mo¿emy wdrapaæ siê a¿ na "szczyt starówki", aby ujrzeæ panoramê miasta i port, z którego odprawiane s± promy do Helsinek.

Cena linii fiñskiej = 150 FM (fiñskie marki) za samochód + 100 FM (osoba doros³a) + + 50 FM (za dziecko), cena linii estoñskiej = 63 DEM + 38 DEM + 22 DEM (za dziecko).

Podczas gdy zwiedzamy miasto, samochód stoi na niestrze¿onym parkingu, co jest b³êdem. Po powrocie zastajemy wy³amany zamek, ale na szczê¶cie nic nie zginê³o. Czy¿by nasz sprawny alarm wystraszy³ w³amywacza? Brak dobrego oznakowania i tym razem utrudnia nam wyjazd z miasta. Dalej zgodnie z obranym wcze¶niej wariantem l±dowym, udajemy siê w kierunku Narwy, miasta granicznego z Rosj±. I tu pe³ne zaskoczenie, ponad cztery godziny stoimy w kolejce. Po odprawie estoñskiej, gdzie w komputer zostaj± wprowadzone wszystkie mo¿liwe numery samochodowych podzespo³ów oraz wszystkie dane osobowe (³±cznie z danymi rodziców), opuszczamy Estoniê. Na granicy estoñsko-rosyjskiej kolejna przykra niespodzianka. Za¿±dano od nas wizy lub zaproszenia z Rosji. T³umaczenie, ¿e jedziemy tylko tranzytem do Finlandii, nie odnosi ¿adnego skutku. Nie dano nam wiary, ¿e jedziemy do Finlandii, a nie na przyk³ad do Moskwy z uwagi na brak wizy fiñskiej w paszporcie. Mimo t³umaczenia, ¿e wiza nas nie obowi±zuje, zawrócono nas z powrotem do Estonii, celem uzyskania rosyjskiej wizy tranzytowej w konsulacie w Narvie, co zwi±zane by³o z kilkugodzinnym staniem w kolejce i ponownym przej¶ciem przez ca³± komputerow± procedurê graniczn±. Ca³a noc oczekiwania zakoñczy³a siê jednak szczê¶liwie otrzymaniem wizy (wydawane s± w dni nieparzyste miêdzy 9.00-17.00). Aby uzyskaæ wizê, nale¿y wype³niæ trzy formularze (³±cznie ze zdjêciami), z naniesion± tras± tranzytow± oraz ui¶ciæ op³atê. Konsul za¿±da³ od nas 30 USD od osoby, jednak¿e pod naciskiem s³ownych argumentów sumê tê obni¿y³ do 10 USD (od osoby). Ponownie udajemy siê na przej¶cie graniczne, gdzie kolejka oczekuj±cych wyd³u¿y³a siê do o¶miu godzin. Operacja spisywania danych powtarza siê ju¿ po raz trzeci. Opuszczamy to komputerowe przej¶cie z ulg±, gdzie ponad dobê æwiczyli¶my cnotê cierpliwo¶ci i pokory. Ogó³em w Estonii przejechali¶my 460 km. Cena paliwa 95E = 4,7 korony/litr.

¬ród³o: TravelBit

TravelBit Tekst pochodzi z ksi±¿ki
wydanej przez Agencjê Travelland
prowadzonej przez
Centrum Globtroterów TravelBit

 warto klikn±æ

1 2 3 dalej >>
Przewodniki - Przez ¦wiat II
WARTO ZOBACZYÆ

W³ochy: Portofino
kontakt
copyright (C) 2004-2005 Andrzej Kulka                                             powered (P) 2003-2005 ¦wiatPodró¿y.pl