Andrzej Kulka » Przewodniki - Przez ¦wiat II » Autem na Nordkapp
Autem na Nordkapp

Brunon Jab³onowski


Rosja

1USD = 5000 rubli, 1 rubel = 0,48 z³

Powitanie przez Rosjê pozostaje w stylu dawnego ZSRR. Najpierw siedz±cy w budce ¿o³nierz oczekuje, a¿ turysta pokornie podejdzie i poprosi, aby podniós³ szlaban (pytanie o souvenir). Potem nastêpuje skrupulatne sprawdzanie paszportów, dowodu rejestracyjnego samochodu oraz zadawanie pytañ w stylu: gdzie? I po co? Po wpisaniu danych do komputera, mo¿emy przesun±æ siê na specjalnie wyznaczone miejsce. Teraz do akcji przystêpuje celnik. Ogl±da samochód ze wszystkich stron, dok³adnie sprawdza zawarto¶æ wnêtrza samochodu i baga¿nika oraz zagl±da pod maskê. W kolejnej ju¿ budce oddaj± nam paszporty oraz otrzymujemy upragnion± kartkê, uprawniaj±c± do opuszczenia komory celnej. Po kilkudziesiêciu kilometrach jazdy napotykamy na kolejny posterunek, gdzie po sprawdzeniu zawarto¶ci "magicznej kartki", szlaban unosi siê. Jeste¶my wreszcie wpuszczeni do silnie strze¿onego raju z obaw±, aby¶my ich dóbr doczesnych i duchowych nie uszczuplili. Droga przypomina hu¶tawkê i chocia¿ samochód jest dobrze resorowany, to ¿o³±dek i mózg zostaj± naruszone. Urozmaiceniem trasy s± bez w±tpienia spotykane co kilkadziesi±t kilometrów milicyjne wie¿e obserwacyjne wraz z za³og± i lotnym patrolem w "£adzie", uwa¿nym okiem obserwuj±ce przeje¿d¿aj±cych.

Sankt Petersburg wita nas ³adn± pogod± oraz piêknymi widokami nad New±. Opuszczenie Rosji nie wydaje siê byæ wcale ³atwiejsze od wjazdu. Ju¿ oko³o 60 kilometrów przed granic± fiñsk±, tu¿ za Vyborgiem, drogê przegradza szlaban z wojskow± kontrol±. Po sprawdzeniu naszej marszruty, wpisanej do wizy, zostajemy przepuszczeni. Kolejny szlaban blokuje drogê na kilka kilometrów przed granic±. Tym razem stra¿nik natarczywie domaga siê papierosów, s³odyczy lub czego¶ do jedzenia. Wyci±gniête czekoladki ³apczywie chwyta i szlaban siê unosi. Na opustosza³ym noc± urzêdzie celnym zostajemy dok³adnie o wszystko wypytani i sprawdzeni. S±dz±c, ¿e demokracja i tu dotar³a, mylimy siê, a zafundowana nam przygoda na d³ugo pozostanie w pamiêci. A mo¿e i o to w³a¶nie chodzi?

Cena paliwa 95E = 0,5 USD. Ogó³em przejechali¶my 380 kilometrów.

Finlandia

1 FM (fiñska marka) = 0,58 z³

Finlandia wita nas od razu g³adk± nawierzchni± dróg. Piêkny i nowoczesny terminal wyposa¿ony jest w du¿e zaplecze socjalno-informacyjne. Trzeba samemu pofatygowaæ siê, aby w budynku otrzymaæ pieczêæ wjazdu. Ruszamy w g³±b kraju, pe³nego lasów i jezior.

Lappenranta jest bardzo mi³ym, spokojnym miastem, ¿yj±cym w powolnym rytmie. Wokó³ portu toczy siê ca³e ¿ycie towarzyskie, tu te¿ mo¿na kupiæ pami±tki, zje¶æ co¶ smacznego lub te¿ odpocz±æ i poczuæ atmosferê miasta. Nieopodal parku na wzgórzu wznosi siê stara, rosyjska cerkiewka o zielonym dachu. Spacer na wierzcho³ek wzniesienia pozwala ogarn±æ wzrokiem ca³± okolicê z widokiem na przystañ.

Imatra - jedyn± atrakcj±, jak± obejrzeli¶my, jest kanion, przez który hydroelektrownia spuszcza w niedzielê nadmiar wody. Z mostu t³um ludzi ogl±da piêkne widoki spadaj±cych kaskad przez w±ski, g³êboki w±wóz. Aby bli¿ej poznaæ krajobrazy i ciekawe miejsca tego regionu, udali¶my siê przez Puumala do Savolinna. G³ównym celem by³o obejrzenie zamku Olavinlinna, zbudowanego w 1475 r. (otwarty od 10-17, wstêp wolny). Ca³± skomplikowan± historiê wyja¶nia przewodnik.

Karimaki to wioska po³o¿ona na wschód od Savonlinny, która ma nadzwyczaj interesuj±cy ko¶ció³, zbudowany w 1847 roku. Wykonany jest ca³y z drewna, a osobliwo¶ci± jest to, i¿ wnêtrze posiada trzy tysi±ce miejsc siedz±cych na dwukondygnacyjnych balkonach, a ogó³em mie¶ci piêæ tysiêcy wiernych. Jest to najwiêkszy drewniany ko¶ció³ na ¶wiecie. Z Karimaki drogami 71, 474, 477 docieramy do drogi nr 23. Jad±c na zachód, po nieca³ych dwudziestu kilometrach mamy dojazd do klasztoru Valamon. Jest to zespó³ klasztorny, przeniesiony z terenów zajêtych po agresji radzieckiej w 1939 r. Ka¿dego lata ochotnicy z ca³ego ¶wiata wspomagaj± zakonników. G³ównym atutem tego miejsca jest atmosfera ciszy i spokoju oraz ¶nie¿nobia³a ¶wi±tynia o miedzianych kopu³ach. Trasa przejazdu przez Joensuu do Nurmes to malownicze krajobrazy tamtejszych wzgórz, lasy i wszechobecne jeziora. Aby poznaæ ¿ycie Karelczyków na prowincji, udajemy siê do Kuhmo. Tereny te s± wymarzonym miejscem dla wêdrowców i mi³o¶ników przyrody. Ten kto kocha nocne ¿ycie i miasto, nie ma co tu szukaæ. Drog± nr 912 docieramy do wioski Lentiira, gdzie ogl±damy drewniany ko¶ció³ z bardzo ciekaw± histori±. Najwiêkszym zaskoczeniem dla nas jest o³tarz, stoj±cy na wprost szklanej ¶ciany, z piêknym widokiem na jeziora. Przez Suomussalmi, ma³e miasteczko na trasie z dobr± baz± turystyczn±, ruszamy na pó³noc do Kuusamo. Urozmaicaj±c sobie nieco podró¿, udajemy siê do Kemijarvi, aby po drodze przekroczyæ ko³o podbiegunowe, które niestety tu nie jest oznaczone. Po drodze spotykamy w lesie pierwszego renifera. Od strony pó³nocnej zbli¿amy siê do wioski ¶w. Miko³aja. Jest to o¶rodek komercyjny, w którym przewa¿aj± sklepy, obfituj±ce w masow± tandetê, tematycznie zwi±zan± ze ¶w. Miko³ajem i krêgiem polarnym (czynne od godz. 9-19). ¦w. Miko³aj przyjmuje go¶ci w swoim Santa Claus Office od godz. 9-19, gdzie te¿ mo¿na uci±æ sobie krótk± pogawêdkê oraz sfotografowaæ siê z nim za "jedyne" 45 FM. Mo¿na te¿ nabyæ na miejscu okoliczno¶ciowy certyfikat z przekroczenia krêgu polarnego za sumê 20 FM. Nieopodal daj± siê zauwa¿yæ pas±ce siê na trawie renifery z zaprzêgu ¶w. Miko³aja. Aby otrzymaæ kartkê od ¶w. Miko³aja nale¿y napisaæ pod adres:

Santa Claus, Arctic Circle, 96930 Napapiiri, Finland
i podaæ swoje namiary.

Wje¿d¿amy do Laponii, kieruj±c siê na pó³noc w stronê jeziora Inari. Jad±c mijamy ozdobne namioty oraz kramy z pami±tkowymi wyrobami, sprzedawanymi przez Lapoñczyków. Spo¶ród licznych wyrobów nasz± uwagê przykuwaj± skóry z renifera (w du¿ej rozpiêto¶ci cenowej).

Sdankyla to spokojne miasteczko, gdzie mo¿na zobaczyæ zabytkowy, drewniany ko¶ció³ w takim stanie, jak zbudowano go w 1689 roku. Warto go zwiedziæ i ujrzeæ ciosane w drzewie surowe wnêtrze. Dalej przeje¿d¿amy obok Parku Narodowego Urho Kekkonen, ale mglista i d¿d¿ysta pogoda nie zachêca do pieszych wêdrówek po lasach i wrzosowiskach. Brzeg jeziora Inari jest kamienisty i pe³no tu olbrzymich g³azów poro¶niêtych mchami. Zakola jeziora tchn± romantyczn± atmosfer± i zachêcaj± do d³u¿szego postoju i odpoczynku. Krajobraz robi siê coraz bardziej surowy co ¶wiadczy, ¿e zbli¿amy siê do granicy z Norwegi±. W Karigasniemi tankujemy ca³y zbiornik, gdy¿ paliwo w Norwegii jest znacznie dro¿sze. Opuszczamy Finlandiê przekraczaj±c przez nikogo nie pilnowan± granicê. Niebywa³ym utrapieniem ca³ej podró¿y przez Finlandiê by³y komary, które ca³ymi chmarami atakowa³y cz³owieka. Aby móc cokolwiek ugotowaæ lub zje¶æ nale¿a³o posmarowaæ siê ¶rodkiem przeciwko komarom i tu niezawodny okaza³ siê Autan. Namioty mo¿na rozbiæ na "dziko" (w lesie, przy drodze, na otwartej przestrzeni). Cena paliwa waha³a siê od 5,6-5,8 FM. Ogó³em w Finlandii przejechali¶my 1600 km.

Norwegia

1 korona norweska (NOK) = 0,41 z³.

Karasjok to wiêksza osada, znana jako "stolica Lapoñczyków", gdzie znajduje siê sporo sklepików z drogimi pami±tkami, oferowanymi przeje¿d¿aj±cym turystom. My udajemy siê dalej przez ca³kiem wyludnione tereny a¿ do miasta Lakselv, po czym wzd³u¿ Porsangenfiord (czwarty pod wzglêdem wielko¶ci w Norwegii), jedziemy skalistym wybrze¿em do Kafjordu, sk±d kursuje prom do Honningsvag (przystañ na wyspie Margeroya). W okresie letnim (10 VI - 11 VIII) kursuje on przez okr±g³± dobê. Op³ata wynosi: samochód - 107 NOK, doro¶li - 34 NOK, dzieci - 18 NOK i autobus - 409 NOK. Po 45 minutach dop³ywamy do wyspy Margeroya, a st±d ju¿ tylko 34 km do celu podró¿y. Po drodze odwiedzamy najbardziej wysuniêt± na pó³noc, na kuli ziemskiej, ryback± wioskê Skarsvag. Tu¿ przed wiosk± znajduje siê pocz±tek szlaku turystycznego (20 min. drogi), prowadz±cego do bardzo ciekawych formacji skalnych Kirkeporten, utworzonych w epoce lodowcowej. Id±c szlakiem, obserwujemy bogactwo kwiatów tundry: kwitn± dêbiki o¶miop³atkowe, skalnice, rozchodniki i wiele innych przedstawicieli flory arktycznej. G³ówna droga, któr± poruszamy siê, koñczy siê du¿ym, p³atnym parkingiem, który jest obowi±zkowy. Mo¿na jednak unikn±æ op³aty, parkuj±c oko³o 1 km wcze¶niej na parkingu po prawej stronie drogi i spacerkiem udaæ siê na cypel, omijaj±c bramki ustawione na drodze. Op³ata parkingowa (doro¶li 150 NOK, dzieci 40 NOK) jest zarazem "biletem wstêpu" na teren nowoczesnego, olbrzymiego o¶rodka turystycznego Nordkappu. Mo¿na tu obejrzeæ niezwykle interesuj±cy seans filmowy o dalekiej pó³nocy oraz nabyæ pami±tkowy certyfikat z okoliczno¶ciowym stemplem (35 NOK). Nordkapp - to pionowa ska³a (307 m n.p.m.), o majestatycznym wygl±dzie. Pomimo, i¿ oficjalnie jest to najbardziej wysuniêty na pó³noc punkt Europy, nie jest to prawd±, gdy¿ obok znajduje siê przyl±dek Knivskjelodden, wysuniêty o 1500 metrów dalej. Jego uroda, a raczej jej brak (p³aski, niski) spowodowa³, ¿e nie jest s³ynnym punktem. W okresie letnim w punkcie tym przez okres 72 dni s³oñce w ogóle nie zachodzi, dlatego warto obejrzeæ to zjawisko, gdy tylko niebo nie jest zakryte grub± warstw± chmur. Ruszamy w drogê powrotn±, mijaj±c wioski rybackie z ustawionymi rusztowaniami, na których susz± siê dorsze (cena suszonego dorsza za 1 kg wynosi 20 DEM). Chmury sun±ce bardzo nisko nad ziemi±, zakrywaj± szczyty gór i ograniczaj± widoczno¶æ. Ta pogoda niestety nie nale¿y tu do rzadko¶ci. Drog± E-6 jedziemy przez Altê ci±gle na po³udnie, a nastêpnie drog± nr 82 w kierunku E-10 a¿ do miejscowo¶ci Strand i wje¿d¿amy na archipelag wysp Vesteralen. Najciekawszym zak±tkiem na wyspie Langoya (jedna z wysp archipelagu) jest miejscowo¶æ Sto, z kempingiem, malowniczym portem oraz obserwatorium astronomicznym. Z nabrze¿nych wzgórz mo¿na obserwowaæ go³ym okiem p³ywaj±ce w morzu wieloryby. Z pobliskiej miejscowo¶ci Myre organizowane s± wycieczki dla turystów, umo¿liwiaj±ce obejrzenie z bliska tych olbrzymich ssaków. Zdecydowanie ciekawsze, bêd±ce zarazem g³ównym celem naszej podró¿y, s± Lofoty. Aby tam dotrzeæ, nale¿y w Melbu za³adowaæ siê na prom do Fiskabal (samochód z kierowc± - 62 NOK, osoba doros³a - 20 NOK, dziecko - 10 NOK). Prom kursuje 12 razy na dobê. Rejs trwa 25 minut.

Svocvar to ciekawe miejsce, gdzie znajduje siê jeden z najs³ynniejszych szlaków górskich, prowadz±cy na ska³ê Svolvergeita. ¦mia³kowie przeskakuj± z jednej ska³y na drug±, a ci, którym siê nie powiod³o le¿± na cmentarzu u stóp góry. Ka¿da z napotkanych wiosek rybackich tchnie specyficzn± atmosfer±, a wszechobecne wysokie góry, dochodz±ce do wysoko¶ci 1161 m n.p.m., nadaj± im niebywa³ego uroku. Polecam wioskê Henningsvar, która jest niezwykle fotogeniczna. Na dalsze wyspy Flakstadoya i Moskesoya mo¿emy dotrzeæ przez podwodny tunel (przejazd za 65 NOK). Warto obejrzeæ w miejscowo¶ci Ramberg drewniany ko¶ció³, zbudowany z rosyjskiego drewna, które zosta³o wyrzucone przez fale w 1780 roku. Z Moskenes mamy po³±czenie promowe do wysp, na których ¿yje niewiarygodna liczba maskonurów (oko³o trzy miliony), rzadkie or³y morskie oraz kaczki edredony. Cena promu na wyspê Varoya za samochód z kierowc± + doros³a osoba + dziecko wynosi 139 NOK + 41 NOK + 21 NOK, na wyspê Rost: 280 NOK + 77 NOK + 39 NOK, pomiêdzy tymi wyspami: 175 NOK + 50 NOK + 25 NOK, z Varoy do Bodo: 350 NOK + + 94 NOK + 47 NOK, z Rost do Bodo: 415 + 112 + 56 NOK.

Droga koñczy siê niespodziewanie du¿ym parkingiem w miejscowo¶ci o najkrótszej nazwie A ° . Z parkingu wyznaczon± ¶cie¿k± mo¿na dotrzeæ do miejsca, gdzie wystêpuje jeden z bardziej widowiskowych wirów wodnych o nazwie Moskenstraumen. Wybieraj±c drogê powrotn± l±dem (taniej) jeszcze raz przeje¿d¿amy Lofoty, nie mog±c siê nasyciæ piêknymi widokami.

Narwik to miasto szczególnie bliskie Polakom. Ku czci tych, którzy tu polegli, postawiono okaza³y pomnik na placu zwanym Grom Plaza. Mie¶ci siê on prawie po przeciwnej stronie cmentarza, na którym spoczywaj± ¿o³nierze ró¿nych narodowo¶ci, w tym równie¿ piêciu Polaków.

Drog± E-6, jad±c na po³udnie, mijamy dziesi±tki tuneli. Przed Fauske wje¿d¿amy na p³atny odcinek drogi (40 NOK). Wije siê ona w¶ród gór, by wreszcie osi±gn±æ wy¿ynne pustkowie, na którym znajduje siê centrum krêgu polarnego, zbudowane w kszta³cie olbrzymiego aba¿uru. Wstêp (40 NOK od osoby) obejmuje zwiedzanie ekspozycji oraz ogl±danie pokazu filmowego (zbêdny wydatek - nie polecamy).

¬ród³o: TravelBit

TravelBit Tekst pochodzi z ksi±¿ki
wydanej przez Agencjê Travelland
prowadzonej przez
Centrum Globtroterów TravelBit

 warto klikn±æ

<< wstecz 1 2 3 dalej >>
Przewodniki - Przez ¦wiat II
WARTO ZOBACZYÆ

Niemcy: Frankfurt nad Menem
kontakt
copyright (C) 2004-2005 Andrzej Kulka                                             powered (P) 2003-2005 ¦wiatPodró¿y.pl