Andrzej Kulka » Przewodniki - Przez ¦wiat II » Autem na Nordkapp
Autem na Nordkapp

Brunon Jab³onowski


Lodowiec Svartisen

Za miejscowo¶ci± Skonseng nale¿y skrêciæ w prawo w kierunku Svartsdalen i dojechaæ do przystani nad jeziorem Svartivatn. Tam czeka ³ód¼, któr± przeprawa w obie strony kosztuje 40 NOK od osoby. Mo¿na siê przeprawiaæ w godz. od 10-16. Nastêpnie kamiennymi trasami, znakowanym szlakiem, udajemy siê w kierunku lodowca (25 minut drogi). Sam lodowiec nale¿y do jednych z bardziej widowiskowych i wart jest trudu dotarcia. Ciekawostk± jest fakt, ¿e woda z topniej±cego lodowca, podziemnym tunelem o d³ugo¶ci oko³o dwóch kilometrów wyp³ywa z pionowej ska³y w postaci wodospadu.

Moi Rana to bardzo dobre miejsce na nocleg. Posiada du¿y, o wysokim standardzie kemping (60 NOK za 2 osoby + samochód + namiot), gdzie pracuje sympatyczna i niezwykle uczynna Polka.

Stiklestad to ma³a wioska, miejsce kultu ¶w. Olafa (pierwszy król, który próbowa³ wprowadziæ chrze¶cijañstwo i w tym w³a¶nie miejscu zgin±³). Mo¿na tu zobaczyæ jego pomnik, stoj±cy na terenie amfiteatru, muzeum oraz skansen. W trakcie naszego pobytu trwa³y przygotowania do uroczysto¶ci obchodów ¶wiêta króla Olafa w dniu 22 lipca.

W Trondheim g³ównym celem zwiedzania miasta jest obejrzenie katedry Nidaros Domkirke, najwiêkszego, ¶redniowiecznego budynku Norwegii, a tak¿e miejsca spoczynku króla Olafa (wstêp 10 NOK). Ponadto warto obejrzeæ stary, drewniany zwodzony most z urz±dzeniami do podnoszenia oraz drewniane stare miasto obok mostu.

Sunndalen

Drog± E-6 docieramy do Oppdal, gdzie skrêcamy na drogê nr 70 i w ten sposób znajdujemy siê w uroczej dolinie Sundalen, dooko³a której wznosz± siê pionowe ¶ciany gór, siêgaj±ce 1880 m n.p.m. Tu te¿ siêga fiord o tej samej nazwie. Wzd³u¿ lewego brzegu fiordu, drog± nr 62, a potem nr 660 doje¿d¿amy do zacisznego zak±tka, jakim jest Eiskesdalen. Na samym koñcu doliny znajduje siê Mordals, jeden z wy¿szych wodospadów Norwegii. Pod sam wodospad prowadzi szlak turystyczny (45 minut drogi). Podchodz±c pod wodospad, widzimy tylko jego doln± czê¶æ, a górna jest widoczna na pocz±tku szlaku. Jest to dobre miejsce na nocleg (kemping Soggebrn - 60 NOK za 2 osoby + samochód) po³o¿one tu¿ przy wje¼dzie na drogê Trolli. Mo¿na zrobiæ st±d wypad w kierunku doliny Romsdalen, aby zobaczyæ najwy¿sz± pionow± ska³ê w Europie, maj±c± 1000 metrów wysoko¶ci. Droga Trolli, wybudowana w 1936 r. wspina siê jedenastoma zakolami na wysoko¶æ 852 m n.p.m., po drodze mija wodospad Stigfossen (180 m).

Geiranger

Z miejscowo¶ci Linge przedostajemy siê promem (58 NOK) do Eisdal, a st±d przez drogê Or³ów (Ornevegen) do jednego z bardziej malowniczych fiordów Norwegii. Pionowe ¶ciany urozmaicone s± warkoczami bia³ych, spienionych wodospadów. Na koñcu fiordu roz³o¿y³a siê wioska o tej samej nazwie; z wioski wspinamy siê na do¶æ strom± górê Dalsniba (1476 m n.p.m.). Wjazd samochodem jest p³atny (30 NOK), lecz w pogodny dzieñ warto wydaæ tê sumê, aby podziwiaæ szerok± panoramê okolicy.

Jostedalsbreen National Park

W miejscowo¶ci Oppstryn mie¶ci siê centrum informacyjne parku, tu te¿ mo¿na otrzymaæ mapy i pe³n± informacjê o trasach turystycznych prowadz±cych na ró¿ne jêzory lodowca. Organizowane s± wej¶cia z przewodnikiem na lodowiec (o ró¿nej skali trudno¶ci). Koszt wyprawy wynosi 80-350 NOK za osobê, czas trwania od dwóch do o¶miu godzin. Obowi±zkowe jest jednak posiadanie mocnego obuwia, ciep³ej odzie¿y, kurtki przeciwdeszczowej, rêkawiczek, okularów oraz zapasu ¿ywno¶ci. My udajemy siê na Briksdal, jeden z ³atwiejszych jêzorów. Samochód zostawiamy na p³atnym parkingu (30 NOK) i dalej pieszo (mo¿na doro¿k± za 150 NOK) docieramy do czo³a lodowca. Z Olden docieramy do Skei, gdzie mamy do wyboru dwa warianty dróg na po³udnie; pierwsz± przez Lunde do Fjarland i dalej p³atnym tunelem (115 NOK) pod lodowcem do Sogndal i drug± - ³atwiejsz± i znacznie szybsz±, a zarazem tañsz± - przez Forde do Lavik, a pó¼niej promem z Lavik do Oppedal (75 NOK), aby dotrzeæ jak najszybciej do Bergen. Droga górska, któr± jedziemy, jest bardzo krêta i wiedzie przez mnóstwo tuneli. Po drodze mijamy Sognefiorden, najwiêkszy fiord Norwegii, wcinaj±cy siê w g³±b l±du na 200 km oraz osi±gaj±cy g³êboko¶æ 1296 m.

Do Bergen wje¿d¿amy przez d³ugi, p³atny most w Knarvik (45 NOK za samochód). Wjazd do starej czê¶ci miasta jest równie¿ p³atny, ale tylko do godziny 22. My wje¿d¿amy tu¿ po niej i decydujemy siê na zwiedzanie Bergen noc± (brak problemów z parkingiem). Warto obejrzeæ starówkê, szczególnie piêknie o¶wietlon± noc± oraz mo¿na wjechaæ na szczyt góry Floyen kolejk±, czynn± do godz. 23 i p³atn± 30 NOK od osoby. Jedn± z wiêkszych atrakcji jest targ rybny na Target, którego aktywne ¿ycie zaczyna siê ju¿ przed godzin± siódm± rano, kiedy to podje¿d¿aj± za³adowane ciê¿arówki i b³yskawicznie, w ci±gu kilku minut, powstaj± stragany, na których uk³adane s± "owoce morza". Rosn± wiêc stosy barwnych raków, krabów i krewetek oraz innych skorupiaków. Na samym koñcu wyci±gane s± ryby: l±duj± zatem fl±dry, ma³e rekiny, o¶miornice, ¶ledzie i dorsze oraz smakowite ³ososie (za 1,5 kg p³acimy nieco ponad 100 NOK). Z Bergen drog± nr 7 udajemy siê do Bruravik, gdzie przeprawiamy siê promem (35 NOK + 15 NOK + 8 NOK) przez Eidfiorden na drug± stronê i dalej wzd³u¿ brzegu fiordu jedziemy na po³udnie drog± nr 13. Zbocze fiordu jest tu zagospodarowane i w miejscach, gdzie tworz± siê zaciszne dolinki, rosn± sady wi¶niowe i czere¶niowe. Za miejscowo¶ci± Odda zatrzymujemy siê, aby zobaczyæ wodospady Espelands i Late. Nastêpnie drog± nr 11 udajemy siê na prze³êcz Dyrskar (986 m n.p.m.), aby z bliska zobaczyæ i podziwiaæ "ksiê¿ycowe" krajobrazy. Nale¿y wybraæ star± drogê wje¿d¿aj±c na prze³êcz, a nie tunel wydr±¿ony w skale, który wyra¼nie prostuje drogê, pozbawiaj±c nas przepiêknych widoków. Pokonanie kilku kilometrów pieszymi szlakami przybli¿a szatê ro¶linn± tego regionu.

W Seljprd warto zwiedziæ niewielki, kamienny ko¶ció³ z otaczaj±cym go starym cmentarzem, maj±cym oko³o 800 lat.

Heddalo to miejsce, gdzie warto siê zatrzymaæ i obejrzeæ najwiêkszy w Norwegii drewniany ko¶ció³ z XVIII wieku. Jego konstrukcja i wystrój s± mieszanin± stylów, jakie panowa³y w tym okresie. Smocze g³owy s± tu umieszczone obok krzy¿a, co ¶wiadczy o ³±czeniu przesz³o¶ci z tera¼niejszo¶ci± (wstêp 10 NOK).

Konsberg to miasto o ciekawej historii, gdzie przez okres ponad 100 lat wydobywano srebro z ponad 300 szybów, jakie znajdowa³y siê w tej okolicy. Warto obejrzeæ katedrê oraz pospacerowaæ wzd³u¿ rzeki, która w centrum miasta tworzy 3 wodospady. Na mo¶cie widoczne s± pomniki, upamiêtniaj±ce ró¿ne sposoby poszukiwania nowych pok³adów srebra, z ró¿d¿karstwem w³±cznie.

Opuszczaj±c Norwegiê by³em w niej zakochany i zarazem zauroczony piêknem widocznym tu na ka¿dym kroku. Na pewno tam jeszcze wrócê i ka¿dego gor±co zachêcam. Najbardziej jednak w pamiêci utkwi³y mi Lofoty oraz "s³oneczne noce", kiedy to mo¿na przez okr±g³± dobê zwiedzaæ i podziwiaæ, podczas gdy inni smacznie ¶pi±. Uczucie, gdy ca³± dobê ¶wieci s³oñce, jest wrêcz niesamowite i trudno to opisaæ, trzeba to prze¿yæ samemu. Jedyne, co mo¿e odstraszyæ w tym piêknym kraju, to ceny, które niekiedy wrêcz szokuj±. Cena paliwa nale¿y równie¿ do najwy¿szych w Europie - wydali¶my 2600 NOK (320 l) i przejechali¶my po drogach Norwegii 4600 km. Kurs NOK wynosi³ 0,415 z³otych (1 USD = 6,5 NOK). Drogê powrotn± wybrali¶my przez Niemcy. Cena promu z Helsinborgu do Helsingor (Dania) wynios³a 330 koron szwedzkich (ok. 135 z³ za samochód z pasa¿erami). Cena kolejnego promu z Rodbyhavn (Dania) do Puttgarde (RFN) wynosi³a 400 koron duñskich (samochód + pasa¿erowie, tj. ok. 185 z³).

Podsumowanie

Podró¿ (lipiec 1996) trwa³a ponad miesi±c i ogó³em przejechali¶my 9500 km. Koszt paliwa wyniós³ 1950 z³otych. Op³aty drogowe - 800 z³.

¬ród³o: TravelBit

TravelBit Tekst pochodzi z ksi±¿ki
wydanej przez Agencjê Travelland
prowadzonej przez
Centrum Globtroterów TravelBit

 warto klikn±æ

<< wstecz 1 2 3
Przewodniki - Przez ¦wiat II
WARTO ZOBACZYÆ

Gran Canaria: Hiszpañski mikrokontynent
kontakt
copyright (C) 2004-2005 Andrzej Kulka                                             powered (P) 2003-2005 ¦wiatPodró¿y.pl