Wstęp
Syberyjski biegun zimna półkuli północnej, ustępuje antarktycznemu o kilkanaście stopni. Przybrzeżne rejony Antarktydy są wyraźnie cieplejsze od wnętrza kontynentu.
Antarktyda, a szczególnie jej obrzeża, to najbardziej wietrzny obszar na kuli ziemskiej. U wybrzeży Ziemi Adeli wiatry wiejąc przez 340 dni w roku, osiągają średnią prędkość 23.5 m/s (ok. 85 km/godz.), przy czym porywy huraganu mogą przekraczać 90 m/s - czyli około 320 km/godz!
Antarktyda jest też kontynentem najwyższym. Jej średnia wysokość wynosi 2040 m n.p.m. Azja, ze średnią wysokością 990 m n.p.m. zajmuje drugie miejsce w tym rankingu. Grubość pokrywy lodowej na siódmym kontynencie waha się od 2000 do 2500 m, w niektórych miejscach przekraczając 4000 m. W lodach Antarktydy uwięzionych jest 90% światowych zapasów słodkiej wody. Stopienie całego antarktycznego lodu spowodowałoby podniesienie poziomu wody we wszystkich morzach i oceanach o około 70 metrów.
Równocześnie Antarktyda jest kontynentem najsuchszym. W głębi lądu suma rocznych opadów waha się między 30, a 50 mm.
Koszty podróży
W końcu - last but not least - Antarktyda jest też najdroższym kontynentem.
Za udział w turystycznej wycieczce (typu foto-safari) na Lodowy Kontynent zapłacić trzeba przynajmniej kilka tysięcy dolarów. W bogatych krajach tzw. Zachodu, Antarktyda jest od kilku lat4) bardzo modna. Wycieczka na siódmy kontynent, taktownie informując o stanie konta, świadczy o statusie społecznym i nobilituje. Przekrój społeczny turystów na Antarktydzie jest więc specyficzny, a średnia wieku bardzo wysoka. Ponad połowę turystów w tamtym rejonie stanowią osoby, które przekroczyły sześćdziesiąty rok życia.
Większość turystów dociera na Antarktydę statkami. Jednostki obsługujące tamten rejon są zazwyczaj bardzo nowoczesne i komfortowo wyposażone (np. Frontier Spirit, Frontier Cruises, Society Explorer, World Discoverer, Clipper Adventurer, czy Columbus Caravelle). Pracują tam także statki o niższym standardzie, jak np. dzierżawione od Rosji - wraz z rosyjską załogą - Profesor Mołczanow, Kapitan Chlebnikow, Profesor Multanowski, czy Akademik Joffe. Jednostki te z reguły kursują wahadłowo pomiędzy Ameryką Południową, a Antarktydą, nie opuszczając tamtej części świata.
Turystyczne rejsy z Europy, czy Stanów Zjednoczonych, jako znacznie kosztowniejsze i czasochłonne, organizowane są bardzo rzadko. Czarterowe loty na Antarktydę oraz turystyczne przeloty ponad kontynentem, oferowane są przez linie lotnicze Argentyny (Aerolineas Argentinas), Chile (Lan Chile oraz Ladeco), Australii (Qantas) i Nowej Zelandii (Air New Zealand). W niektórych stacjach naukowych znajdują się lotniska, zdolne przyjąć niewielkie samoloty pasażerskie lub transportowe. Tak na przykład chilijska stacja Teniente Marsh położona na Wyspie Króla Jerzego w archipelagu Szetlandów Południowych ma niemal regularne połączenie z miejscowością Punta Arenas na kontynencie Ameryki Południowej. Linię tę obsługują samoloty transportowe typu Hercules, które na swój pokład zabierają także pasażerów. Są nimi niemal wyłącznie pracownicy stacji naukowych - zarówno chilijskiej, jak i wielu innych znajdujących się na wyspie (w tym polskiej). Przyloty i odloty samolotu są ściśle uzależnione od warunków atmosferycznych. Na stacji Teniente Marsh znajduje się hotel, w którym pasażerowie, w oczekiwaniu na poprawę pogody niejednokrotnie zmuszeni są do spędzenia wielu dni.
Organizacja wyprawy
Antarktykę odwiedzają niemal wyłącznie uczestnicy wycieczek organizowanych przez wyspecjalizowane biura turystyczne z Europy Zachodniej, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Japonii czy Australii. Przykładowo, przedstawię wybrane pozycje z oferty dwóch agencji turystycznych, na antarktyczny sezon letni 1998/99.
Aurora Expeditions (Level 1, 37 George St., The Rocks, Sydney, NSW 2000, Australia; tel. (0-061) (02) 9252 1033; fax. (0-061) (02) 9252 1373; e. mail: auroraex@world.net):
Rejs jedenastodniowy: Ushuaia (Argentyna, Ziemia Ognista) - Południowe Szetlandy - Półwysep Antarktyczny - Ushuaia:
kabina; pokład; cena miejsca
trzyosobowa (wspólne sanitariaty); główny - 3390 USD
dwuosobowa (wspólne sanitariaty); główny - 4190 USD
dwuosobowa (własne sanitariaty); wysoki - 4690 USD
mały apartament kapitański - 5090 USD
apartament kapitański - 5390 USD
Rejs trzynastodniowy: Puerto Madryn - Falklandy - Południowe Szetlandy - Półwysep Antarktyczny - Ushuaia:
pokład; kabina - cena miejsca
główny; trzyosobowa (wspólne sanitariaty) - 3690 USD
główny dwuosobowa, wspólne sanitariaty - 4590 USD
wysoki dwuosobowa, własne sanitariaty - 5190 USD
kapitański mały apartament - 5590 USD
kapitański apartament - 5990 USD
Rejs dziewiętnastodniowy: Ushuaia - Falklandy - Południowa Georgia - Południowe Orkady - Południowe Szetlandy - Półwysep Antarktyczny - Ushuaia:
pokład; kabina - cena miejsca
główny trzyosobowa (wspólne sanitariaty) - 5890 USD
główny dwuosobowa (wspólne sanitariaty) - 6990 USD
wysoki dwuosobowa (własne sanitariaty) - 7990 USD
kapitański mały apartament - 8790 USD
kapitański apartament - 9390 USD
Źródło: TravelBit