Podsumowanie
Festiwal miał za zadanie zintegrować polskie środowisko zawodowo (lub w ramach zainteresowań prywatnych) zajmujące się krajami Ameryki Łacińskiej. Stworzyliśmy doskonałą okazję do nawiązania nowych znajomości (także przy okazji wspólnej pracy w ramach organizacji Festiwalu), wymiany poglądów, zaprezentowania własnego dorobku naukowego, doświadczeń.
Pierwsza edycja Festiwalu przyciągnęła około 4 tysiące uczestników, którzy wzięli udział w festynie, koncertach, wykładach, kursach tańca, degustacjach; oglądali stoiska narodowe poszczególnych krajów. Staraliśmy się zapewnić uczestnikom Festiwalu bogaty i ciekawy program, dzięki m.in. zaangażowaniu do współpracy wielu prestiżowych instytucji. W takiej formie Festiwal został zorganizowany dzięki pomocy wykładowców i studentów Centrum Studiów Latynoamerykańskich UW, Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW, Koła Naukowego Intipata oraz współpracy z warszawskim Studio Flamenco.
Informacja o Festiwalu dotarła do tak licznego kręgu odbiorców dzięki życzliwej współpracy mediów. Na szczególną wdzięczność i uwagę zasługują: Gazeta Wyborcza, która zamieściła czterostronicowy dodatek do stołecznego wydania poświęcony kulturze iberoamerykańskiej; Program I Polskiego Radia, który wyemitował trzygodzinną audycję poświęconą krajom Ameryki Łacińskiej; telewizja WOT (reportaże z festynu). Współpracujowały z nami także takie media jak: Podróże, Cinema, WIK oraz Warszawa What Where When.
Patronat honorowy nad I Festiwalem Kultury Iberoamerykańskiej sprawowali: Polski Komitet ds. UNESCO, Minister Spraw Zagranicznych Pan Włodzimierz Cimoszewicz, Wojewoda Mazowiecki Pan Leszek Mizieliński oraz 10 ambasad krajów Ameryki Łacińskiej.
Ambitnym celem organizatorów jest uczynienie kolejnych edycji Festiwalu jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w Polsce, cieszącym się niesłabnącym zainteresowaniem ze strony sympatyków kultury latynoskiej, osób zawodowo związanych z tym regionem, naukowców oraz przeciętnych odbiorców kultury.
Festyn (22-23 czerwca 2002)
Inauguracja Festiwalu - dwudniowy, sobotnio-niedzielny festyn, na dziedzińcu Uniwersytetu Warszawskiego, którego celem była prezentacja bogactwa kulturowego krajów Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej.
W czasie festynu miały miejsce następujące imprezy:
- prezentacja stoisk narodowych poszczególnych krajów Ameryki Łacińskiej
- "Święto Kawy i Czekolady" oraz kuchni iberoamerykańskiej
- prezentacja muzyki i tańca latynoamerykańskiego
- targi wydawnictw iberoamerykańskich
- zajęcia kulturalne i zabawy dla dzieci
- prezentacja książek (promocja książki Beaty Pawlikowskiej: "Blondynka wśród łowców tęczy")
Stoiska narodowe wystawiły następujące kraje: Argentyna, Brazylia, Chile, Ekwador, Hiszpania, Kolumbia, Kostaryka, Kuba, Meksyk, Peru, Urugwaj, Wenezuela oraz wspólnie pozostałe kraje Ameryki Środkowej.
Wśród innych wystawców znaleźli się: Argentyna Limited - importer yerba mate, palarnia kawy Astra, CESLA UW, De Care - produkty kuchni meksykańskiej, serwis internetowy Hiszpania Online, Księgarnia Liber, kawiarnia Pożeganienie z Afryką, palarnia kawy Singidunum, Cadbury Wedel oraz Wydawnictwo Murator (magazyn Podróże, Warszawa What Where When)
Program drugiego dnia festynu obejmował:
14.00 - Margarita Bikini Show: tańce latynoamerykańskie i kostiumy kąpielowe
14.50 - grupa Beribazu: capoeira
15.40 - Anna Chagowska i Roberto de la Torre: pokaz salsy
16.00 - Marta Goncalves: pokaz samby
16.30 - występ uczennic Studio Flamenco w Warszawie: flamenco
17.15 - Pedro Guevara: muzyka Kostaryki
18.00 - Akademia Tanga Argentyńskiego: pokaz i nauka tanga
18.30 - Irma Vargas: meksykańskie piosenki ranchera
19.10 - Sylwia Raźny: pokaz salsy
19.20 - 22.15: zabawa dla wszystkich uczestników festynu na placu uniwersyteckim
Warsztaty tańca (26-30 czerwca)
W warsztatach tańca, w kilkunastu grupach na różnych poziomach zaawansowania, wzięło udział około 300 osób. Istruktorami byli zarówno mistrzowie z zagranicy jak i wysokiej klasy nauczyciele polscy. "Gorące rytmy" to warsztaty umożliwiające naukę tańca wywodzącego się z folkloru, zawierającego elementy wypracowane przez różne kultury (flamenco - sięgające korzeniami tańców indyjskich i arabskich; tango argentyńskie - taniec przedmieść Buenos Aires; wywodząca się z Afryki brazylijska samba). Projekt "Gorące rytmy" stanowił propozycję dla osób pragnących poprzez taniec posmakować egzotycznej kultury. Warsztaty były przeznaczone zarówno dla tych, którzy zawodowo zajmują się tańcem i ruchem, jak i dla osób, które swoją przygodę z tańcem chciały dopiero rozpocząć.